המטרו של רומא – רכבת תחתית שמתחת לפני האדמה
רומא (Rome) נראית לעיתים כמו עיר מהמאה הראשונה, אבל דווקא מתחת לפני האדמה מסתתרת מערכת מודרנית ויעילה שמחברת את כל חלקי העיר: המטרו של רומא.
זו אחת הדרכים הנוחות, המהירות והזולות ביותר להגיע כמעט לכל אתר מרכזי בעיר – מהקולוסיאום (Colosseum) והוותיקן (Vatican) ועד וילה בורגזה (Villa Borghese) ותחנת טרמיני (Termini).
למרות שמערכת המטרו של רומא קטנה יחסית לערים אירופיות אחרות, היא מתוחזקת היטב, נקייה, נוחה לשימוש, ובעיקר חוסכת זמן יקר.
אם תבינו איך היא עובדת, תוכלו לנוע ברחבי העיר כמו מקומיים וליהנות מכל רגע – בלי לבזבז אנרגיה על פקקים או תורים.
מבנה המערכת – שלושה קווים מרכזיים ומאות חיבורים
מערכת המטרו של רומא כוללת נכון להיום שלושה קווים עיקריים:
קו A (אדום)
קו B (כחול)
קו C (ירוק)
יש גם קו נוסף בתכנון – קו D (צהוב) – שצפוי להיפתח בשנים הקרובות ולהוסיף תחנות חדשות במרכז העיר.
הקווים מתנהלים בשיטת צומת אחת מרכזית, שבה כולם נפגשים בתחנת Termini – התחנה הראשית של רומא, ממנה יוצאות רכבות לכל רחבי איטליה.
קו A – הקו התיירותי ביותר בעיר
קו A (האדום) הוא הקו שבו תשתמשו הכי הרבה. הוא מחבר בין תחנת Battistini בצפון־מערב העיר לבין Anagnina שבדרום־מזרח.
זהו הקו שעובר דרך רוב האטרקציות המוכרות ביותר בעיר.
תחנות חשובות בקו A:
Termini – התחנה המרכזית, נקודת המעבר בין קו A לקו B.
Barberini – סמוכה למזרקת טרווי (Fontana di Trevi).
Spagna – לעלות ממנה ישר לכיכר הספרדית (Piazza di Spagna) ולמדרגות המפורסמות.
Flaminio – קרובה לפיאצה דל פופולו (Piazza del Popolo) ולכניסה לוילה בורגזה.
Ottaviano – התחנה הקרובה ביותר לעיר הוותיקן ולבזיליקת פטרוס הקדוש.
Anagnina – התחנה האחרונה בכיוון דרום־מזרח, קרובה למרכזי קניות גדולים.
קו A נחשב לנקי, מודרני, עם תדירות גבוהה מאוד (רכבת כל 3–4 דקות בשעות השיא).
💡 טיפ סודי: אם אתם רוצים להגיע לוותיקן בבוקר בלי עיכובים, עלו בתחנת Spagna בשעה 8:00 בדיוק – זו השעה שבה המטרו עדיין רגוע, אך כל האטרקציות כבר נפתחות.
קו B – הקו ההיסטורי של רומא
קו B (הכחול) הוא הקו הוותיק ביותר, והוא מחבר את דרום העיר (Laurentina) עם צפון־מזרח רומא (Rebibbia).
זהו הקו שבו נוסעים רוב העובדים המקומיים בבוקר, ולכן הוא נוטה להיות עמוס בשעות השיא.
תחנות חשובות בקו B:
Termini – חיבור לקו A.
Cavour – סמוכה לרחוב ויה קאבור (Via Cavour), עם בתי קפה ומסעדות מעולות.
Colosseo – יוצאים ממנה ישר מול הקולוסיאום, אחת התחנות המרשימות באירופה.
Circo Massimo – ליד הפארק הענק שבו נערכו מירוצי הכרכרות הרומיות.
Piramide – סמוכה לתחנת רכבת Ostiense, ממנה יוצאות רכבות לאוסטיה אנטיקה (Ostia Antica).
💡 המלצה בלעדית: התחנה Colosseo נפתחת ישירות מול הארנה העתיקה. אל תמהרו לצאת – עמדו ליד דלת הקרון הימני ותיהנו מהנוף של הקולוסיאום שנחשף ברגע שהדלתות נפתחות.
קו C – החדש והשקט ביותר
קו C (הירוק) הוא הקו המודרני ביותר, והוא נבנה בשלבים כדי לקשר בין השכונות המזרחיות למרכז.
הוא כולל רכבות אוטונומיות (ללא נהג) עם מערכות חדשות ומיזוג מצוין.
נכון לעכשיו הקו פועל בין Pantano ל־San Giovanni, שם ניתן לעבור לקו A. בעתיד הוא יגיע עד תחנת Piazza Venezia, בלב המרכז ההיסטורי – מה שיהפוך אותו לאחד הקווים החשובים באירופה.
💡 סוד מקומי: תחנת San Giovanni עצמה היא יצירת אמנות. הקירות מעוטרים במיצגים אינטראקטיביים של ההיסטוריה של רומא, מהאימפריה ועד ימינו.
שעות פעילות ותדירות
המטרו של רומא פועל בדרך כלל בין:
5:30 בבוקר ועד 23:30 בלילה בימים ראשון עד חמישי.
בשישי ושבת – השירות נמשך עד 1:30 בלילה.
תדירות הרכבות:
בשעות השיא: כל 2–3 דקות.
בשעות רגועות: כל 6–8 דקות.
בשעות העומס (8:00–9:30 בבוקר ו־17:00–19:00 בערב), תחנות מרכזיות כמו Termini ו־Colosseo עלולות להיות צפופות מאוד, אך התנועה יעילה והחלפת הקווים מהירה.
כרטיסים ומחירים – פשוט, אחיד וזול
רומא משתמשת במערכת כרטיסים אחידה לכל סוגי התחבורה הציבורית (מטרו, אוטובוסים, טראם).
סוגי כרטיסים:
BIT – כרטיס נסיעה בודד ל־100 דקות, כולל מעברים, מחיר: 1.50 אירו.
ROMA 24H – שימוש חופשי במשך 24 שעות, מחיר: 7 אירו.
ROMA 48H – לשני ימים, מחיר: 12.50 אירו.
ROMA 72H – לשלושה ימים, מחיר: 18 אירו.
CIS – כרטיס שבועי, מחיר: 24 אירו.
הכרטיסים נמכרים בתחנות מטרו, מכונות אוטומטיות, חנויות Tabacchi, ולעיתים גם באפליקציות כמו Moovit או MyCicero.
💡 טיפ חשוב: אין שערי יציאה במטרו של רומא, אך אל תתפתו לעלות בלי לתקף את הכרטיס – קנסות מגיעים ל־100 אירו, והפקחים בודקים באופן אקראי.
איך משתמשים במטרו בפועל – מהכניסה ועד הירידה
רכישת כרטיס: ניתן לקנות במכונה אוטומטית (יש תפריט באנגלית). אפשר לשלם במזומן או בכרטיס אשראי.
תיקוף: בשער הכניסה יש לשים את הכרטיס בחריץ או להצמיד את ה־QR לסורק.
בחירת הכיוון: עקבו אחרי השלטים עם שם התחנה הסופית של הקו (למשל, “Battistini” לקו A).
המתנה לרכבת: עמדו מאחורי הקו הצהוב. אין צורך לרוץ – התדירות גבוהה.
בנסיעה: המטרו נקי ובטוח, אך שמרו על חפצים אישיים, בעיקר בתחנות עמוסות.
בירידה: בתחנות המרכזיות יש יציאות רבות – קראו את השלטים, הם מציינים את הרחוב או האטרקציה הקרובה.
💡 המלצה בלעדית: בתחנת Termini יש שני קווים (A ו־B). המעבר ביניהם לוקח כ־6 דקות הליכה במנהרה תת־קרקעית – אל תיבהלו, זו הדרך הרשמית והבטוחה ביותר.
עומסים ותורים – מתי כדאי לנסוע ומתי להימנע
רומא היא עיר של מקומיים ותיירים כאחד, ולכן העומסים משתנים מאוד לפי שעות היום והעונה.
בבוקר (8:00–9:30) – עומס גדול של מקומיים בדרכם לעבודה.
בצהריים (12:00–14:00) – שעתיים רגועות, זמן מצוין לנסיעה.
בערב (17:00–19:00) – שעות השיא בחזרה מהעבודה.
אם אתם רוצים להימנע מתורים, תכננו את היום כך שתיסעו לפני 8:00 בבוקר או אחרי 19:30 בערב.
💡 טיפ אמיתי: אם אתם צריכים להגיע מהוותיקן לקולוסיאום, אל תבחרו במטרו בשעות העומס. עדיף לקחת טראם קו 8 עד Piazza Venezia ולהמשיך רגלית.
תחנות מרכזיות שכדאי להכיר
Termini
התחנה הראשית של רומא – קישור בין כל הקווים, בין עירוני ורכבות לשדות תעופה.
בתוך התחנה יש מרכז קניות, מסעדות ו־Wi-Fi חינם.
Colosseo
יציאה ישירה לקולוסיאום, הפורום הרומאי ו־Palatine Hill. אחת התחנות הציוריות בעולם.
Spagna
התחנה של המדרגות הספרדיות, עם מעלית נוחה ויציאה ישירה למרכז הקניות Via Condotti.
Ottaviano
שער הכניסה לוותיקן. בבוקר יש תורים ארוכים, אך בשעות אחר הצהריים הכניסה כמעט ריקה.
San Giovanni
תחנה מודרנית במיוחד, עם קירות אינטראקטיביים שמציגים את תולדות רומא – חובה לראות!
ביטחון ונוחות – כך תשמרו על עצמכם
המטרו ברומא נחשב לבטוח מאוד, אך כמו בכל עיר אירופית, יש להיזהר מכייסים.
שמרו על תיקים סגורים.
הימנעו מפתיחת ארנקים בתוך הקרון.
בלילה – הישארו בתחנות מוארות בלבד.
💡 המלצה פנימית: בתחנות העמוסות (Colosseo, Termini) כדאי לעמוד בצד הנגדי לדלתות – המקומיים נוטים להידחק, וכך תוכלו לעלות בנחת.
המטרו והנגישות – פתרונות למבוגרים ולנכים
רוב התחנות החדשות מצוידות במעליות ובגישה לנכים, אך לא כולן.
התחנות San Giovanni, Ottaviano, ו־Termini הן בין הנוחות ביותר מבחינת נגישות.
אם אתם מתקשים בהליכה, מומלץ לבדוק מראש באתר ATAC אילו תחנות כוללות מעליות פעילות (חלקן לעיתים מושבתות לצורכי תחזוקה).
חיבור בין המטרו לשדות התעופה
שדה תעופה פיומיצ’ינו (Fiumicino): אין קו מטרו ישיר, אך ניתן לקחת רכבת Leonardo Express מתחנת Termini – נסיעה של 32 דקות.
שדה תעופה צ’יאמפינו (Ciampino): לוקחים את קו A עד Anagnina ומשם אוטובוס קצר לשדה.
העתיד של המטרו הרומאי – פרויקטים מתקדמים
הרשויות ברומא משקיעות בפרויקט ענק להרחבת הקו C למרכז העיר, כולל תחנות חדשות באזור Piazza Venezia והפורום הרומאי.
בעתיד צפויה גם הקמת קו D חדש, שיקשר בין שכונות דרומיות לצפון־מזרח העיר.
המטרה: להפוך את המטרו של רומא למערכת שמכסה את כל האתרים המרכזיים, מבלי צורך באוטובוסים משלימים.
הדרך החכמה לנוע בעיר הנצח עם רכבת תחתית
המטרו של רומא הוא לא רק אמצעי תחבורה – הוא חוויה אורבנית בפני עצמה.
הוא מחבר בין ההיסטוריה לעתיד, בין הקולוסיאום לארמון הוותיקן, ובין התיירים המקומיים למיליוני מבקרים מדי שנה.
מי שלומד להשתמש בו נכון, מגלה שרומא הופכת קלה, נגישה ומהנה יותר.
💡 המלצה סופית: הורידו את האפליקציה הרשמית של ATAC או את Moovit לפני ההגעה, בדקו את זמני הרכבות בזמן אמת, ותיהנו מעיר שבה כל תחנה מספרת סיפור.





