חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפים מה כדאי לראות?

אטרקציות לפי אזורים וטיפים לגבי האטרקציות המרכזיות:

א. הככרות, המזרקות והאתרים במרחב שבין פיאצה דל פופולו – המדרגות הספרדיות-מזרקת טרווי-פיאצה וונציה- פיאצה נבונה





1 )פיאצה דל פופולו –
משמעות השם באיטלקית המודרנית היא "כיכר 
העם", אך מקור השם הוא בשפה הלטינית הוא עץ הצפצפה בלטינית ונקראה כך ככל הנראה בעקבות עץ צפצפה שגדל במקום. בפאתיה הצפוניים של הכיכר ניצבת הכנסייה האוגוסטינית סנטה מריה דל פופולו. הכיכר ממוקמת בחלקו הפנימי של השער הצפוני בחומת אורליאנוס – בעבר השער לרומא העתיקה שנקרא היה "שער פלמינוס (Flaminia Porta (על שמו של גאיוס פלאמיניוס וכיום קרוי "שער פופולו" (Popolo del Porta (על שם הכיכר והכנסייה. משער זה יצאה "דרך פלמינה ,(Flaminia Via" (שהובילה לעיר הנמל רימיני ונחשבה לדרך המרכזית לצפון. עד לעת החדשה, היווה מקום זה, את נקודת המבט הראשון של רומא – אליו נחשפו התיירים והמבקרים הבאים לעיר. בצד המזרחי של הככר )אם אתם עם הפנים לויה דל קורסו אז זה צד שמאל(, אחרי המזרקה, אפשר לעלות לכיוון גני בורגזה, דרך רחוב Annunzio'D Gabriele viale ואפשר גם דרך רחוב זה להמשיך למדרגות הספרדיות ולהגיע אליהם מלמעלה אם . viale della trinita del monti רחוב דרך הולכים מככר זו לכיוון דרום מתפצלים שלושה רחובות מרכזיים – ויה דל קורסו, ויה ריפטה )RIPETTA VIA )וויה דל בבואנו DEL VIA .BABUINO Piazza del Popolo – מפות בגוגל. 





2 )המדרגות הספרדיות והככר הספרדית
– המדרגות הספרדיות 
(Spagna di Piazza di Scalinata (הן גרם מדרגות, המקשר בין הפיאצה די ספניה – Spagna di Piazza כיכר ספרד לבין הפיאצה טריניטה די מונטי וכנסיית טריניטה די מונטי. גרם המדרגות הכולל 138 מדרגות נבנה במימון הדיפלומט הצרפתי סטפנו גופייר, במטרה לקשר בין שגרירות ספרד לוותיקן עם הכנסייה )וזה מקור השם של גרם המדרגות(. במרכז הכיכר נמצא פסל הסירה של פייטרו ברניני ובנו ג'ובאני לורנצו ברניני, המכונה מזרקת הספינה או הברקאצ'ה. הרעיון של הקמת המזרקה במקום זה נבע לאחר הצפה של נהר הטיבר שהביאה לכך שסירה נסחפה בשטפון והגיעה למקום זה. המזרקה נבנתה במימון האפיפיור אורבנוס השמיני. מדובר באטרקציה מאוד מרכזית. יש כאן מאות אנשים בכל רגע נתון, כולל מציקים. תגיעו למדרגות גם מכיוון למעלה – תצפית יפה גם על רחוב קונדוטי. תחזרו לשם גם בלילה. איך מגיעים למדרגות הספרדיות ? באוטובוס – קווים 116 ,119, Spanga לתחנת A/B קוים – במטרו, 590 . scalinata di trinita dei monti ,Piazza di Spagna – מפות בגוגל.

מדריך רומא
מדריך רומא

3 )מזרקת טרווי – באיטלקית פונטנה די טרווי TREVI DI FONTANA , היא הגדולה שבמזרקות ברומא מתקופת הבארוק. שמה של המזרקה ניתן לה בגלל השכונה בה היא מוצבת – "טרווי" – שמקור שמה כנראה מצירוף המילים (vie Tre (המציינות את העובדה שכאן נפגשות שלוש דרכים ראשיות של העיר. רומא מקורותיה של המזרקה עתיקים. במקום הסתיים אחד האקוודוקטים שהוביל מים לרומא ונבנה כבר בשנת 19 לפנה"ס. הרומאים נהגו לבנות מזרקות בנקודה שבה הסתיימו האקוודוקטים. נוהג זה חודש בשנת 1453 כאשר האפיפיור ניקולאס החמישי שיפץ את האקוודוקט ובנה במקום בריכה. בשנת 1629 הזמין האפיפיור מגדול אדריכלי הבארוק, ג'ובאני לורנצו ברניני, תכנון למזרקה שתהיה מפוארת יותר מהבריכה שהייתה במקום. תוכנית זו לא יצאה אל הפועל אבל היוותה השראה לשנים הבאות. התוכנית שיצאה לבסוף אל הפועל החלה בתחרות אדריכלית שיזם האפיפיור קלמנס השנים עשר בשנת 1730 .האפיפיור הטיל על האדריכל ניקולא סָ לְ בי לבנות את המזרקה )למרות שהוא לא זכה בתחרות(. סלבי החל בעבודות בשנת 1732 בניית המזרקה הסתיימה רק בשנת 1762 לאחר מותם של האפיפיור ושל סלבי. מזרקה כוללת את דמותו של נפטון, אל הים, שפסלו ממוקם במרכזה בתוך גומחה. לצדו של נפטון עומדים הטריטונים וסוסי הים שעוזרים לו לאלף את הים. המזרקה ידועה גם בכינוי "מזרקת המשאלות", על שום אגדה המספרת שכל תייר שמגיע צריך לזרוק שני מטבעות למימי המזרקה: המטבע הראשון שייזרק יבטיח לזורק את חזרתו לרומא ואילו המטבע השני יעניק לו את האפשרות להביע משאלה. תשליכו לשם מטבע – מה אכפת לכם? תזהרו שם מכייסים!! פונטנה די טרבי התפרסמה בסרטו של פדריקו פליני 'החיים המתוקים' (Vita Dolce La (בסצנה בה גיבורת הסרט, אניטה אקברג, התרחצה במי המזרקה. תחזרו לשם בערב/לילה. איך מגיעים – אוטובוס: קווים רבים מגיעים לאזור המזרקה, ביניהם 52 ,53 ,61 ,90 ,116 ,מטרו: כל הקווים, לרדת בתחנת ברבריני ומשם ללכת ברגל FONTANA DI TREVI ,Piazza di Trevi – מפות בגוגל.




4 )פיאצה ברבריני – באיטלקית Barberini piazza – היא כיכר גדולה במרכז העיר רומא, והיא ממוקמת בגבעת הקווירינאליס. הכיכר נבנתה במאה ה-16, אך רבים מהבניינים המקיפים אותה נבנו מחדש במהלך התקופה. צורתה הנוכחית של הכיכר נוצרה בשנת ,1625והיא כונתה על שם ארמון ברבריני, שנבנה באותה עת מדרום לכיכר. במקור היה לכיכר שער כניסה רחב אל הארמון בחלק הדרום-מזרחי, שתוכנן בידי הארכיטקט והצייר בן התקופה, פייטרו דה קורטונה. אך הוא נהרס כדי לאפשר את סלילתה של דרך חדשה במאה ה-19 .במרכז הכיכר נמצאת מזרקת טריטון (Tritone del Fontana (שנבנתה במהלך המאה ה-17 ,על ידי ברניני. מככר זה אפשר להגיע לככר הרפובליקה בקלות מככר זה חוצים מערבה לויה דה טריטון כדי לחזור לויה דל קורסו או לכיון מזרקת טרווי. Piazza Barberini – מפות בגוגל.

טיול ברומא
טיול ברומא

5 )הפנתאון – מקור השם פנתאון הוא במילה יוונית שפירושה מקום סגידה לכל האלים. הפנתאון ברומא נחשב כאחד האתרים העתיקים ששומרו באיכות הטובה ביותר בעיר ואולי בעולם כולו. הוא אף המבנה העתיק ביותר בעולם שעדיין מקורה בגגו המקורי, כיפה עגולה בקוטר 43 מטרים )כלומר, גובהה גם הוא 43 מטרים( שבמרכזה חור המאפשר לקרני השמש לחדור ולהחמיא לארכיטקטורה האומנותית והמרשימה של החלל. המבנה הוקם לראשונה, ביוזמתו של אגריפה, תחת שלטונו של הקיסר אוגוסטוס. הפנתאון הניצב כיום ברומא, משויך לתקופתו של הקיסר אדריאנוס, והדעה הרווחת במחקר היא שבנייתו החלה לא לפני שנת 117 וחנוכתו הייתה בין השנים 126–128 .לפני יותר מאלפיים שנים, נבנה בניין הפנתאון המדהים ועד היום הוא עומד ומסמל את האימפריה הרומית. זהו אחד המבנים החשובים והמשומרים ביותר בעיר והמעניינים יותר ברשימת אטרקציות ברומא, מבחינה ארכיטקטונית. הפנתיאון הרומי הוא מקדש, שהוסב לכנסיה בשנת 609 .קבריהם של מספר מלכים איטלקים ושל הצייר רפאל )רפאלו סאנציו(, נמצאים במקום. שימו לב לרצפה של המקום ולמבנה התקרה המיוחד והמפורסם. מקוריות עיצובו של הפנתאון והעובדה כי נשמר בצורה יוצאת דופן הפכו אותו למקור חיקוי והשראה, לא רק על ידי הרומאים אלא גם מצד תרבויות מאוחרות יותר בעולם המערבי . ישנן דוגמאות רבות להשפעתו הניכרת של הפנתאון על עולם האדריכלות, ביניהן, הבפטיסטריום של פירנצה, בזיליקת פטרוס הקדוש ברומא, מבנים שונים בתכנונו של אנדראה פלדיו ואף האוניברסיטה בקמפוס שבווירג'יניה .חוויה מיוחדת היא להיות בפנתיאון כשיורד הגשם. המים נכנסים דרך החור בתקרה, ויורדים במרכז הבניין, מחזה נחמד למדי. הכניסה חינם. כדאי להיות מוכנים לתור ארוך בכניסה לפנתאון כי הכניסה לאתר חינמית והאתר הוא חובה לכל מבקר, כך שהרבה תיירים מגיעים לבקר אותו מדי יום. שווה לחזור אליו גם בלילה. באזור יש גלידריות מעולות כגון גלידריה san di gelato il crispino לרדת 492 170 ,64 ,62 ,46 -קווים, אוטובוס Fontana del בתחנה לרדת – מטרו Largo di Torre בתחנת
Tritone 09:00-18:00 ראשון 08:30-19:30 שבת-שני: פתיחה שעות. 6 .09:00-13:00 ובחגים אין ביקורים בזמן המיסות )חגים 30:10 | יום ש' 00:17) pantheon ,Piazza della Rotonda – מפות גוגל. 





6 )פיאצה נבונה – Navona piazza – כיכר מרכזית בלבו של האזור התיירותי של רומא. את הכיכר בנה כמונומנט ברניני, האדריכל הגדול של התקופה, עבור משפחת האפיפיור אינוקנטיוס העשירי. הכיכר נבנתה על הריסות האצטדיון של דומיטיאנוס מהמאה הראשונה, שבה היו מרוצי סוסים. והיא מיצירות אדריכלות הבארוק הבולטות בעיר. צורת הכיכר אליפטית, כשל זירת מרוצי הסוסים שעל חורבותיה הוקמה. במרכז הכיכר נמצאת מזרקת ארבעת הנהרות, שגם אותה עיצב ברניני. בכיכר קיימות שלוש מזרקות, המרכזית שביניהן היא מזרקת ארבעת הנהרות. מזרקת ארבעת הנהרות – הרעיון שעומד מאחורי העיצוב הוא שילוב של כמה סגנונות אדריכליים לכדי יצירת פאר. צורות המזרקה הן קמורות-גאומטריות. במרכזה עומד אובליסק הנותן תחושה של עוצמה, אלוהות, שלטון. בבריכת המזרקה מספר דולפינים מפוסלים. המזרקה עשויה מאבן לא מעובדת עליה נמצאים פסלי השיש שעשה ברניני. צינורות המזרקה נמצאים בתוך הסלע והם מתחברים לצינורות הראשיים של רומא שמתחברים לאמת המים. המזרקה מייצגת את ארבעת הנהרות הגדולים בעולם שמייצגים את ארבע היבשות שהאפיפיור רוצה לשלוט עליהן: אפריקה – הנילוס; אירופה- הדנובה; אסיה – הגנגס; אמריקה – ריו דה דל פלטה. כל נהר מיוצג בפסל על ידי דמות אחרת. כל דמות היא אל שיושב על סלע וממנו נובע הנהר המתאים. ליד כל נהר יש סמלים המייצגים את הנהר. לדוגמה, ליד הנילוס יש דקל. ראש הדמות המייצגת את הנילוס מכוסה בקפלי בד, כנראה כדי לסמל שמקורות הנילוס עדיין לא היו ידועים באותם ימים. הרעיון שעומד מאחורי המזרקה הוא שרומא היא המרכז של כל הנהרות/העולם )כי המזרקה נמצאת שם( ממנה נובעים כל הנהרות, והיא המקור שלהם. מעל המזרקה יש סמלים של האפיפיור – שנותן את חסותו לקיום בעולם.. במרכז הכיכר תוכלו לראות אובליסק שהובא ממצרים כדי להמחיש את נצחונה של הנצרות על העולם ה"ברברי" המוסלמי. סמל היונה הוא סמלה של משפחת פמפילי, שהזמינה מברבריני את היצירה היפה הזו. בככר יש שלוש מזרקות. אמנם האמצעית הכי מרשימה אבל לכו
לשלושתן.תחזרו לככר גם בלילה. לפחות בקיץ, יש הופעות ליליות. מסביב לככר יש המון מסעדות – לכו לאלה שלא על הככר עצמה אלא בסמטאות מסביב. שוק קמפו די פיורי מצוי דרומית לככר – לכו אליו )פירוט בחלק של השווקים(. בספר מלאכים ושדים מאת דן בראון המקום הוא המזבח הרביעי של המדע של האילומינטי גם פה יש מוכרים מעצבנים.. 116 ,87 ,70 ,64 ,62 ,40 ,30 קווים, אוטובוס . איך להגיע?. 6 Piazza Navona – מפות גוגל. 


7 )ככר ונציה ואנדרטת וויטוריו עמנואל ה-2 –Venezia piazza- קרויה על שם ארמון ונציה הסמוך לה. הכיכר נמצאת לרגלי גבעת הקפיטולין בסמוך לפורום רומאנום, ולאנדרטת ויטוריו אמנואלה השני. הכיכר מהווה למעשה הכיכר המרכזית של רומא כיום. הכיכר נמצא באזור בו היה ממוקם בעת העתיקה שדה מרס, ומקשרת בין ויה דל קורסו לפיאצה דל פופולו, בויה דיי פורי אימפריאלי לקולוסיאום ובויה דל פלבישי למרכז רומא. הכיכר שימשה מוקד לאסיפות עם בימי שלטונו של בניטו מוסוליני אשר קבע בארמון ונציה את מקום מושבו. ככר זו נמצאת בקצה הדרומי בסוף ויה דל קורסו. בקצה המערבי של הככר יש את האנדרטה של וויטוריו עמנואל השני ואנדרטת החייל האלמוני. אם אתם עומדים מול האנדרטה של וויטוריו, אז אם אתם עוקפים מצד ימין את האנדרטה אז תמצאו את בזיליקת סנטה מריה אין אראצ'ילי והמדרגות הגדולות המובילות אליה ואת גבעת קפיטולין. אם אתם עוקפים מצד שמאל, זאת הדרך לפורום רומאנום ולקולוסיאום. piazza venezia ,Via del Teatro di Marcello – מפות בגוגל.

 

פארק בורגוזה ברומא
פארק בורגוזה ברומא

8 )גבעת קפיטולין והמוזיאונים הקפיטוליניים – Campidoglio -גבעה הנמצאת בין הפורום לבין שדה מרס בעיר רומא. הגבעה היא הגבוהה מבין שבע הגבעות של רומא, וברומא העתיקה היה ממוקם בראשה המקדש של השלשה הקפיטולינית :האלים יופיטר ,יונו אשתו ומינרווה. בימי תרבות רומא העתיקה נקבע אזור על גבעת הקפיטולין בשם אסילום) תרגום מילולי – עיר מקלט (למקום זה היה יכול להימלט כל אזרח שהיה צריך למצוא מחסה מפני נקמה או מיצוי דין, בלי חשש שייעצר. בין השנים 1546–1536 בנה מיכלאנג'לו בראש הגבעה את הקמפידוליו (Campidoglio (שלושה ארמונות המקיפים חצר טרפזואידית, אליהם מוביל גרם מדרגות הידוע בשם הקורדונאטה. בעוד שבעבר פנו מבני הגבעה לעבר הפורום, הפנה מיכלאנג'לו את הארמונות לכיוון הנגדי – כיוון העיר של ימי הביניים והוותיקן. שניים משלושת הארמונות מהווים כיום את המוזיאון הקפיטוליני. על שם הגבעה אשר היוותה את המרכז השלטוני של האימפריה הרומית נקראת גבעת הקפיטול שעליה מצוי ונמצא הקפיטול בוושינגטון בירת ארצות הברית. המוזיאונים הקפיטוליניים הם מכלול של מוזיאוניים לאמנות וארכיאולוגיה הממוקמים ממש סביב כיכר שעיצב מיכלנג'לו על גבעת הקפיטולין ברומא. המוזיאונים, שגרעין האוסף שלהם הוצג לראשונה בשנת 1741 מכילים כמה מיצירות האמנות הידועות של האמנות האיטלקית. בין המוצגים: פסל מרקוס אורליוס, פסלו המונומנטלי של הקיסר קונסטנטינוס, פסל הזאבה הקפיטולינית, וכן ציורים מאת קאראווג'ו,טיציאן ועוד. הקורדונאטה הוא גרם המדרגות המונומנטלי המוביל לכיכר הקמפידוליו בראש הגבעה. הוא תוכנן על ידי מיכלאנג'לו וידוע במדרגותיו הרחבות המאפשרות לסוסים לעלות במדרגות, וזאת על מנת לאפשר לאצילי רומא לעלות במדרגות בעודם רכובים על סוסיהם. במוזיאון – עלו לקומה האחרונה, פנו שמאלה ותפתחו דלת עץ פשוטה וצאו למרפסת מרהיבה, ותראו את כל רומא לפניכם. שווה להכנס למוזיאון קפיטולין אם יש לכם זמן – עולה כסף. Piazza del Campidoglio, – מפות גוגל. 

אהבת? נא לדרג!

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

חוויה ברומא מתחילה כאן

סגור