חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכנה לטיול ברומא

רוצים לקבל המלצות "חמות" לגבי רומא בכדי שתוכלו לשפר ולייעל את החוויה האיטלקית שלכם בעיר הרומנטית בעולם? להלן המלצות "חמות" לגבי רומא שיעזרו לכם לבצע הכנה לטיול ברומא – להתכונן לחופשה ברומא בראש שקט!

כללי:
רומא יפה. אנו היינו בתחילת ספטמבר 2018. כך שכבר לא כל כך חם והלילות כבר קרירים אבל במשך היום חם (28 מעלות), אם כי לא לח, לכן לא נורא. יום אחד טפטף והיה מעונן אולם לא היה קר. נראה לנו תקופה טובה לטיול.
רומא עמוסה מטיילים ולכן לכל מקום שמגיעים יש תורים. ארוכים יותר או פחות. לכן כדאי לעשות כמה דברים:
למצוא דרכים לעקוף את התור. או באמצעות סיור מודרך או באמצעות רכישת כרטיס מתאים או באמצעות רומא פאס. לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות יחד עם עלויות שונות.
[כן. נכון. אפשר להידחף. אלטרנטיבה זו אינה נדונה כאן מתוך מיאוס כלפי הבוחרים בה].
אם יש זמן, כדאי להשאיר זמן בתכנון להסתובבות אקראית. זו תוביל למקומות שאינם במוקדי התיירים. למשל, ברומא יש כ-2000 כנסיות. למרות הכניסה הצנועה של רובן, הן מקושטות להפליא ויכולות להכיל פריטי אומנות בלתי צפויים (פתאום נתקלנו בקאראווג'ו באחת הכנסיות או ראינו את התיקרה של כנסיית סנט איגנציו (Chiesa di Sant’Ignazio-זה היה בעקבות הסבת תשומת הלב על ידי מדריך עירני).

Saint Peter Basilica
Saint Peter Basilica

אפשר לשלם על כל דבר מחיר מפולפל. כך זה במסעדות וכך זה בסיורים. שווה לעשות השוואה טרם רכישת שירותים שונים. בעיקר סיורים מודרכים. שווה לזכור שיש סיורים מודרכים חינם (באנגלית). אנו עשינו חלק מאלו בצד סיורים בתשלום. הסיורים החינמיים לא נפלו באיכותם מהסיורים בתשלום. זה תלוי במדריך. זה די מזל על איזה מדריך נופלים אם כי אנו משערים שהמדריכים בתשלום נבחרים במסננת דקה יותר. יש גם סיורים בעברית. במחיר קצת יותר גבוה. מתוך 5 סיורים מודרכים עשינו שניים חינם. האחד, אחר הצהרים ב- Rome free tour
והשני בשעות הבוקר ב-New rome free tour. הראשון היה מוצלח מאד. המדריך היה סטודנט להיסטוריה של האומנות ושפע ידע, נכונות לשתף והסיור היה מצויין. הסיור השני, היה בבוקר והמדריך, למרות המון רצון הטוב, היה פחות רהוט מהמדריכים האחרים בהם נתקלנו. נראה לנו שכל המדריכים ראויים אבל זה עניין של מזל על מי נופלים. סה"כ ניתן להניח שהמדריכים בחברות בתשלום בוחרים ביתר הקפדה את המדריכים שלהם. אולם צריך לזכור שהמטרה של הסיורים בחינם הינם לעודד רכישת סיורים בתשלום באותה חברה כך שיש להם אינטרס שהסיורים יהיו מוצלחים.
בעיקרון, פתחנו בסיור חינם כללי של רומא שאיפס אותנו על המקום ומאפייניו.
אנחנו חושבים שללא סיור מודרך, וגם אם נטרח לקרא על המקום, הערך המוסף של מדריך הבקיא במקום מצריך בחינה האם כדאי לשלם על הסיור המודרך. אגב, לא מדובר רק על סיורים עם נופך ארכיאולוגי או אומנותי אלא גם סיורים קולינריים שלא מעט היללו אותם כאן בפורום. שווה לחפש אותם ולראות על מה מדובר.
אוכל
זה לא בריא להיות רעב… בעיקרון, ברומא 3 רמות: מסעדות, מסעדות שכונתיות, מסעדות מזון מהיר. בניהם מגוון גדול של תתי קבוצות. התרשמנו שאיכות האוכל אינה קשורה קשר הדוק מדי לרמת המסעדה אלא בעיקר לאופן ההגשה וחווית האוכל בה. בעיקרון ניתן לצעוד במרץ במקומות המתויירים ולהיכנס לכל המסעדות שלעיתים הינן מלכודות תיירים ותו לא. מנגד, בכל סמטה היוצאת מרחוב ראשי ניתן למצוא מסעדות ברמת מחירים נמוכה יותר ובאיכות שאינה נופלת מזו של המסעדות ברחובות הראשיים.
אנו חיפשנו מסעדות ללא גלוטן. בנושא זה רומא הינה גן עדן לאלו המוגבלים בצורה זו או אחרת מאכילה פרועה של בצקים, לקטוז ועוד מני מזונות.
ברומא קיימת מודעות גבוהה לנושא גלוטן וגם ללקטוז. אנו הורדנו אפליקציה נהדרת שנקראת "FINDE ME GT" והיא יודעת למצוא מסעדות ללא גלוטן. יתרונה הגדול הינו שהיא רגישה למיקום ומאפשרת למצוא מסעדה מתאימה סביב המקום בו נמצאים. כך מצאנו את רשת MAMA EAT שהיא רשת המבטיחה שכל התפריט שלה הינו ללא גלוטן ואנשיה עוברים הכשרה במתן שירות לרגישים לסוגי מזון שונים. מניסיוננו – גם השירות מצוין וגם האוכל טעים. יש להם מסעדת מזון מהיר כזו באזור הותיקן ומסעדה עם שני מטבחים מופרדים באזור טרבסטרה. אנו היינו בזו שליד הותיקן (כי גרנו שם).
מסעדות נוספות שיכולות לשמש את הרוצים לא למקד את הטיול באוכל אבל לנסות דברים אחרים הינן: מסעדת מזון מהיר סינית אוטנטית TEA &WOK ברחוב Via dei Greci 16 (אחת הסמטאות מרחוב המותגים הראשי של רומא -רחוב Via del Corso. נמצא בקרבת המדרגות הספרדיות) וכן רשת מסעדות שנקראת PeriPeri Grill. אנחנו נכנסנו לכזה המבטיחה אוכל הודי. היא נמצאת ב- VIA DELLA MERCEDE 40A/41. המנות שלקחנו היו טעימות אם כי חריפות כדבעי.
מים: בכל מקום יש לקנות בקבוק מים מינרליים קטן במחירים שנעים בין 0.83-1.5 יורו. עם זאת, ברומא פועל עדין האקוודוקט מלפני 2000 שנה שמזרים מים נהדרים. קרירים וטעימים. בעייני עדיפים על פני המים המינרליים. מים אלו הינם חינם. במקומות שונים מפוזרים ברומא ברזיות מהן (מכולן), ניתן למלא את הבקבוקים. כמו כן, חלק מהמזרקות מזרימות מים טריים (כדאי לבדוק אצל עובדים הנמצאים בסביבת מזרקות אילו מזרקות כן ואלו לא. אמור להיות כתוב עליהן אם הן מתאימות לשתיה).
שירותים:
אין.
למרבה ההפתעה ברומא אין שירותים ציבוריים. אין גם קניונים. בטח לא בהיקפים שיש בישראל. הם רק עתה מתחילים להיכנס לכך.
לכן:
א. כל הזדמנות שנקרית בדרככם – נצלו אותה.
ב. בכל אתר שמשולמים בו כרטיסים יש שירותים. נצלו אותם. נצלו אותם בכניסה כי לעיתים הם לא זמינים ביציאה. שווה לבדוק.
ג. לרוב המסעדות ובתי הקפה יש שירותים. חלקם יודעים שזו המטרה ולכן מציינים זאת. בכל מקרה, אפשר לשתות כוס קפה ואגב כך לנצל את השירותים. בידקו מראש. לא לכולם יש.
ד. בקניון (היחיד במרכז רומא) יש שירותים ציבוריים בעלות של 1 יורו. הקניון ממוקם ב- Via del Corso 200 (מול העמוד של מרכוס אורליוס).
ה. בותיקן יש שירותים ציבוריים (בחוץ. לפני הכניסה לתוך הותיקן). כמובן עם תור. אני לא יודע אם הם בתשלום אם לאו.
ו. נאמר לנו שיש שירותים גם במטרו. אבל, או שלא ראינו אותם או שאין בכל תחנה. שווה לבדוק.

ניווט ותקשורת
יש כה וכמה דרכים לעשות SIM בחול. אחד הינו לקנות חבילה יקרה בארץ. שניה הינה לקנות חבילה פחות יקרה בדואר (שעליה יש דעות חלוקות) והדרך הזולה ביותר הינה לקנות סים בחו"ל. כתבו על כך רבות ולא אחזור על הנאמר. אולם רק לידיעה: אנו רכשנו חבילת גלישה של 1 ג'יגה. הסתובבנו בכל רומא במשך שבוע וניווטנו רק באמצעות הפלפון. צרכנו פחות מ-10% מהחבילה. זה היה בסיוע של WIFI חינם שהיה לנו בדירה שבו עשינו כל ערב את התכנונים. ועדין. ככל הנראה אין צורך בחבילות עתירות נפח ויקרות.
במקביל לגוגל מפות ששימש אותנו מאד ניתן להוריד מפות OFF LINE – ישנם הסברים ברשת כיצד עושים זאת. היו לנו ולא השתמשנו. לא היה מצב בו לא היתה לנו תקשורת אינטרנט ולכן לא היינו זקוקים למפות לא מקוונות.
למרות זאת לקחנו מפה פיזית אחת. שיהיה… זו נלוותה ספר על רומא שאיפשר בחינה אד הוק של דברים שנתקלנו בהם ולא ידענו מהם. (אין חובה כזו. האינטרנט מספק ידע רחב ונראה לנו שדי בו).
בטיחות
החברים כאן הזהירו מפני כייסים ובעיקר מפני כאלו המתחפשים למסייעים ואחר כך דורשים כסף או כאלו המציעים פרח לאישה כאילו חינם (בלי סוף כאלו במדרגות הספרדיות), ואחר כך רצים אחרי הגבר כדי שישלם.
בסיוע המלצות קודמנו נמנענו מאלו ולא נפלנו בפח בעוד אנו רואים כיצד זה קורה לתמימים אחרים. מוצע לקרא את הנאמר כאן על נושא בטיחות ולהקפיד על כך. אנו קצת הגזמנו ואיבטחנו את הפלאפון בשרשרת לחגורה (כמובן שאת הכסף נשאנו בחגורת כסף מוסתרת). אני חושש שאני הייתי היחידי ברומא שטייל עם פלפון מאובטח. אבל זה השרה שלווה קלה. אתם מוזמנים לעשות כך או להימנע.
תנועה ברומא
כולם כבר ציינו שאת רובה עושים ברגל. ואכן זה כך. כך גם נחשפים למקומות שלא היינו רואים ולא היינו נתקלים בהם. עם זאת שיש כמה אמצעי תחבורה נוספים: אוטובוסים, מטרו, רכבת חשמלית, אוטובוס תיירים ומוניות.

סיור קולנועית ברומא
סיור קולנועית ברומא

ישנם לפחות 3 חברות המציעות סיורים באוטובוס תיירים עליו ניתן לעלות ולרדת באופן חופשי לאורך זמן מוגדר (יום או יומיים). בכל מקרה, חשוב לבחון את מסלול האוטובוס. אנו גילינו שהמסלול אינו עובר בכל המוקדים שרצינו למעשה עובר בחלקם הקטן. לכן ויתרנו עליו.
ראשית לגבי התנועה משדה התעופה למלון וחזרה:
יש מגוון גדול של שאטלים, אוטובוסים, רכבות ומוניות שישמחו לעשות זאת במחירים שהם מעלות של כרטיס רכבת (כ-10 יורו). ועד 45 יורו במונית. אנו בחרנו באייל (Romes Roads), המספק שירותי שאטלים בעלות של 14 יורו לאדם. היינו מאד מרוצים מהשירות ומאופן הטיפול של החברה בכל מיני בעיות שאנו עצמנו יצרנו.

לגבי אוטובוסים ומטרו:
מטרו –ישנם 3 קוים שעוברים במקומות שונים בעיר. לא בהכרח בכל המקומות שהייתם רוצים. זה לא המערכת המסועפת והמצויינת שיש בפריז או בלונדון. שווה לקחת את המפה ולראות היכן יש תחנות.
הכרטיס נקנה במכונות אוטומטיות ועלותו 1.5 יורו והוא מאפשר תנועה בכל הקוים – כל עוד לא יוצאים מהמטרו. משמע – ניתן לעלות על קו אחד, לעבור לאחר ולהמשיך באותו כרטיס. כמקובל, נדמה לי, בכל אירופה.
אוטובוס – המחיר גם הוא 1.5 יורו. את הכרטיסים קונים בקיוסקים הרבים הפזורים ברומא והוא תקף לשעה וחצי לערך (אני חושב). לא ניתן לרכוש כרטיס על האוטובוס.
כאמור, אנו כמעט שלא השתמשנו בתחבורה ציבורית שכן רוב זמננו הלכנו.
לגבי מוניות, הדרנו את רגלנו מאלו ולא עשינו בהם שימוש. אחרים כאן המליצו להשתמש במוניות הלבנות. כדאי לקרא את המלצותיהם.
להרחבה שווה לעיין באתר למטייל (תחבורה +ברומא ++מהרכבת +ועד +לאופניים).

אהבת? נא לדרג!

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

חוויה ברומא מתחילה כאן