Search
Close this search box.

אחד הכפרים היפים באיטליה – CIVITA BAGNOREGIO

בניורג'יו (Bagnoregio) - כפר ציורי ליד רומא

מחפשים את העיירות הכי יפות באיטליה? כפרים עתיקים באיטליה? מקומות יפים שאסור לפספס בחופשה שלכם באיטליה?
הכירו את הכפר "CIVITA BAGNOREGIO". עיירות וכפרים קטנים הן הדבר שלשמם יוצאים לטיול יומי מחוץ לרומא!

Powered by GetYourGuide
Powered by GetYourGuide
Powered by GetYourGuide
 
מישהו פעם קרא למקום הקסום הזה והמוקף פרחים: "הכפר הגוסס".. הפליא בתיאורו הסופר BONAVENTURA TECCHI, שבילה את נעוריו שם וכינה את הכפר "הכפר המת". מדובר באחד הכפרים היפים באיטליה. בכפר הקטן הזה גרים להם באושר ובשלווה סך הכל 11 תושבים! (אני ספרתי 16;-) ) המשויכים מנהלית לקומונה של עיירת BAGNOREGIO. הכפר נמצא בנפת ויטרבו במחוז לאצְיוֹ שבירתה רומא במרחק של כ-80 ק"מ מצפון למטרופולין של רומא.
הכפר ממוקם במיקום מבודד וניתן להגיע אליו רק באמצעות גשר להולכי רגל מבטון מזוין שנבנה בשנת 1965. כדי לענות על צרכיהם של תושבי הכפר היוצאים לעבודה, הוציאה הקומונה חוזר מיוחד בו נכתב כי בשעות מסוימות יכולים תושבים ומורשים לעבור על הגשר באופניים ובאופנועים.
הכפר למעשה ממוקם בעמק הבִּתְרוֹנוֹת בעל אדמות זיבוריות (רעות) ומדרונות תלולים אשר נחרץ ובותר על ידי מים. אזור שנמצא בין אגם בולסנה ממערב ועמק הטיבר ממזרח, בעיריית BAGNOREGIO.
הגורם לבידוד הינו הסחף המתקדם של הגבעה והעמק שמסביב, שהוליד את הצורות האופייניות של האדמות הזיבוריות (ה"רעות") ואשר ממשיך שוב במאה העשרים ואחת, דבר המסכן להפוך את הכפר לנעלם ומכאן גם השם שהודבק לו נקרא גם "העיר שמתה" /"הכפר המת" או, לעיתים רחוקות יותר, "המדינה שמתה".
באיטליה עיירות וכפרים קטנים נקראים paese – מעין מדינה קטנה
הכפר הוקם לפני 2500 שנה על ידי האטרוסקים והוא ניצב על אחת הדרכים העתיקות באיטליה ומחברת בין נהר הטיבר שהיה בזמנו מסלול הניווט הגדול של מרכז איטליה ואגם בולסנה.
האטרוסקים הפכו את Civita (שאיננו מכירים את השם העתיק של הכפר) לעיר משגשגת, העדיפה את מעמדה האסטרטגי למסחר, בזכות קרבתה לצירי התקשורת החשובים באותה תקופה.
האטרוסקים עצמם כבר נאלצו להתמודד עם בעיות הסיסמיות והיציבות של האזור, אשר בשנת 280 לפנה"ס הביאו לרעידות אדמה ומפולות. עם הגעת הרומאים, בשנת 265 לפני הספירה, חודשו עבודות הטלת התיעול של מי גשמים והכלה של נחלים שהתחילו האטרוסקים.
כאמור, בעיית השחיקה הייתה חשובה מאוד גם אז בעת האטרוסקית. ואז הם הציבו כמה עבודות שהמטרה הספציפית הייתה להגן על CIVITA מפני רעידות אדמה ומפולות אדמה, סתימת נהרות ומבני ניקוז לניתוב נכון של מי גשמים.
הרומאים חידשו את עבודותיהם של קודמיהם, אך לבסוף העבודות הוזנחו והשטח עבר השפלה מהירה שהובילה בסופו של דבר לנטישת המקום.
הכפר העתיק רשום באיגוד הכפרים היפים באיטליה . בשל מיקומו הגאוגרפי המרמז והמבנה מימי הביניים, הוא יעד עבור תיירים רבים מדי שנה ומשמש מספר פעמים כתפאורה לסרטים.
בשבוע האחרון של חודש יולי ובשבוע הראשון של חודש אוגוסט מתקיימים שם פסטיבלי ג'ז וקונצרטים. בתקופת חג המולד מתקיים שם שחזור מפואר של לידת ישו ממש ב"LIVE" בנוסח ימי הביניים בתהלוכה צבעונית מלווה בבעלי חיים נוסי ימי קדם . ואם תגיעו לשם במקרה ביום ראשון הראשון של יוני והשני בספטמבר, ממש לכיכר המרכזית של הכפר הקטן הזה, תוכלו לצפות ב"תחרות" חמורים מסורתית בו התושבים רוכבים על חמורים במעגלים שלושה סיבובים קצרים בלבד כשהגיבורים הם… החמורים! שבעבר ייצגו בגבורה את אמצעי התחבורה היחיד איתו היה ניתן הגיע לכפר הקטן הזוכה המאושר בתחרות PALIO DELLA TONNA מקבל כפרס את הבאנר המתאר את הקדוש הפטרון של האירוע. הפאליו הוא פסטיבל רגשי חזק ומושרש עמוק במסורת הפופולרית של המקום, ומתרחש פעמיים בשנה. בנוסף מתקיימת בכפר תהלוכה דתית בסיומו של טקס בכנסייה שנקראת "יום שישי הטוב" עם צלב הקדוש לנוצרים.
בצד הכפר ישנם כמה בתים מימי הביניים, כנסיית סן דונאטו, המשקיפה על הכיכר המרכזית ובתוכה נשמר צלב העץ הקדוש; ארמון אלמני עתיק שהיום משמש כמעונו של מוזיאון גיאולוגי, ארמון הבישוף ועוד כל מיני דברים מעניינים.
חשוב לציין שכפרים היפים ביותר באיטליה מסופחים לאגודה פרטית המקדמת עיירות איטלקיות קטנות שמחליטות להצטרף אליה עם הסמכה של "עניין היסטורי ואמנותי ניכר".

מאת: עירית קטונר – מדריכת טיולים ברומא

אהבת? נא לדרג!

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

Facebook
WhatsApp
Email
Print

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

חוויה ברומא מתחילה כאן

error: Content is protected !!