צאו לסיור במשך שעה ורבע בבזיליקת האפיפיור של סנט מרי מייג'ור (כנסיית סנטה מריה מג`ורה ברומא) אשר שלטה בעיר רומא במשך כמעט שש עשרה מאות שנים שלמות. בסיור מודרך זה בבזיליקת סנטה מריה מג'ורה תקבלו את הפרטים על ההיסטוריה המרתקת שלה כשאתם חוקרים את הסדקים והחריצים שלה עם מדריך מומחה.
גלו כיצד נבנתה לאחר שהאפיפיור ליבריוס חלם חלום חי שבו הופיעה הבתולה הקדושה והציעה את המקום שבו הכנסייה אמורה להיבנות. דברו על הגשמת חלומות!
ראה את הפרטים השונים בפנים שהופכים את בזיליקת סנטה מריה מג'ורה לייחודית: הפסיפסים של הספינה והאפסיס; הקפלות הרבות, תמונות ופסלים מרהיבים, המזבח הגבוה ושריד העריסה הקדושה ועוד!
כתובת:
בלב ההיסטורי של רומא, מתרוממת אחת הכנסיות העתיקות והמרהיבות בעולם הנוצרי – בזיליקת סנטה מריה מג'ורה (Basilica di Santa Maria Maggiore). אך מעבר ליופייה החיצוני, זהו מוזיאון חי לאמנות מוקדמת, שבו כל פסיפס, קיר, תקרה ועמוד נושאים איתם עדות לתקופות משתנות, שליטים, אמנים וזרמים רוחניים. כאן, בתוך אבני הבזיליקה, שמורים כמה מאוצרות האמנות הקדומים והחשובים ביותר בעולם – שממשיכים לרתק גם חוקרי דת ואמנות, וגם מטיילים סקרנים מכל העולם.
אבן אחר אבן: היסטוריה ארוכה מהמאות הראשונות של הנצרות
מאז האפיפיור סיקסטוס השלישי – ועד היום
הבזיליקה הנוכחית החלה להיבנות במאה ה־5 לספירה, בתקופתו של האפיפיור סיקסטוס השלישי, מיד לאחר ועידת אפסוס (431 לספירה), אשר אישרה רשמית את תוארה של מריה כ"אם האלוהים" (Theotokos). ההחלטה הזו עוררה השראה להקים כנסייה מפוארת שתשקף את מעמדה החדש והעל-אנושי של הבתולה מריה באמונה הנוצרית – והבזיליקה הפכה מאז לאחד המקומות המקודשים ביותר לנצרות.
הבחירה בסגנון בזיליקלי פשוט – עם תקרה קמרונית, אפסיס ועמודים מסיביים – איפשרה הדגשה של האלמנטים האמנותיים. כל תו אדריכלי כאן טומן בחובו אמירה תיאולוגית עמוקה.
פסיפסים ביזנטיים מהמאה ה-5
יציאת מצרים, אברהם, משה – והכוכבת: מריה
מה שמייחד את סנטה מריה מג'ורה – הוא אוסף הפסיפסים העתיקים ביותר בעולם הנוצרי ששרדו בשלמותם בתוך כנסייה פעילה. לאורך הספינה המרכזית תראו 36 פאנלים מרהיבים שנוצרו בסביבות 432–440 לספירה, המציגים סיפורים תנ"כיים מתוך בראשית ושמות – כולם בצבעים חיים ובתנועה אמנותית מרהיבה, שלא הייתה מביישת אמנים מהתקופה הרנסנסית.
הפסיפסים מראים את אברהם מקבל את המלאכים, יעקב נלחם עם המלאך, תיבת משה על היאור, ועוד דמויות מוכרות מכתבי הקודש היהודיים – מה שמחבר מטיילים יהודים בצורה ייחודית למקום.
הפסיפסים באפסיס – מהמאות ה־13 וה־14 – מוקדשים לחיי מריה ומעלים אותה לדרגת נשגבות. האמן יעקב טוריטי (Jacopo Torriti) עיצב את האפסיס המרכזי עם מריה המוכתרת על ידי ישו – מחזה מלא סמלים תיאולוגיים ועושר אמנותי נדיר.
התקרה המוזהבת: הזהב הראשון שהגיע מהעולם החדש
רומא, אמריקה וספרד – פסיפס גאופוליטי
התקרה של הבזיליקה היא תופעה בפני עצמה: עץ מעוטר בפטישיות זהב – זהב אמיתי, שהובא מיבשת אמריקה בידי המלכים הקתוליים של ספרד, בתרומתם לאפיפיור אלכסנדר השישי. מדובר ככל הנראה במתנה הפוליטית־דתית הראשונה מה"עולם החדש" לותיקן – שעד היום מסמלת את החיבור בין כיבוש, אמונה ואמנות.
במקום להזכיר רק את הפאר של הכיבוש הספרדי, התקרה משדרת את עושר הבריאה ואת כבוד האמונה באל. התבוננות מדוקדקת תחשוף עשרות פרטים זעירים בעיטורים – קרניים, ענפים, סמלים מהברית הישנה והחדשה – שניתן להבין רק אם צוללים לעומק.
קפלות הצד: קפלת בורומיני וקפלת סיסטוס
תחרות אמנותית של ענקי האדריכלות
בבזיליקה מספר קפלות צדדיות, שהפכו למעבדות אמנות קטנות בזכות אדריכלים כמו בורומיני ודומניקינו. הקפלה הידועה ביותר היא קפלת סיסטוס החמישי, שבה קבור האפיפיור לצד האפיפיור פיוס החמישי. זוהי יצירת מופת של הרמוניה ויוקרה – עם עמודי שיש, פסלים לבנים, רצפת פסיפס מוקרעת וזהב מפואר, הכל תוכנן להעביר מסר של ניצחון רוחני.
קפלת בורומיני מנוגדת – קטנה יותר, עם קווים נקיים, אדריכלות פשוטה, ותקרות מעוגלות רכות שמייצגות זרם שונה לגמרי באמנות הדתית – רוח של ענווה מול הדר.
מערת הלידה (Crypt of the Nativity)
מריה, המערה ובית לחם – כאן ברומא
מתחת למזבח הראשי של הבזיליקה תמצאו את מערת הלידה – חלל קטן ועוצמתי, שנבנה בדגם של מערת הלידה שבבית לחם. כאן שמור שריד חשוב במיוחד – חלק מהאבוס שבו על פי המסורת הונח ישו בלידתו. האבוס עצמו נתון בתוך קופסה זכוכית, עטופה כסף וזהב, ומעליו מנורה שמירה קבועה.
השקט כאן כמעט מוחלט – חוויה אישית חזקה, של תפילה או פשוט התבוננות.
אדריכלות שעושה אותך קטן
עמודים, מדרגות, סימטריה – אמירה אמנותית עמוקה
מעבר לפרטים הקטנים, הבזיליקה תוכננה להשרות תחושת יראת כבוד. העמודים הגבוהים מהאבן, הסימטריה של הקשתות, המבט מהכניסה עד האפסיס – הכל יוצר חוויה של עוצמה, אבל גם של קטנות האדם מול האלוהי.
זוהי חוויית אמנות טוטאלית – לא רק לראות, אלא להרגיש.
יותר ממקום קדוש – קתדרלת אמנות חיה
הבזיליקה הזו אינה "עוד כנסייה יפה ברומא" – אלא מקום שבו כל קיר הוא יצירה, כל חלל הוא חידת עיצוב, וכל סנטימטר טומן סיפור בן אלף וחמש מאות שנה. עבור מטיילים ישראלים – במיוחד כאלה שאוהבים היסטוריה, אמנות דתית או תרבות מתקופות קדומות – מדובר ביעד חובה.
ואם מקשיבים טוב, בין האבנים, אפשר אולי לשמוע הד לא רק של תפילות – אלא של תחרות אמנותית מתמשכת, שהפכה את המקום הזה לפסגת התרבות של ימי הביניים והרנסנס.