חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרחב הפורום רומנו, גבעת פלאטין והקולוסיאום

מרחב הפורום רומנו, גבעת פלאטין והקולוסיאום:




1 )נתחיל דווקא בטיפים:

א( מי שלא חובב היסטוריה ולא לחוץ להכנס, יכול לראות אתרים אלה גם מבחוץ בחינם.
ב( מי שכן רוצה לחוות מבפנים, מומלץ מאוד לקנות כרטיס משולב של הפורום הרומאי, גבעת פלאטין והקולוסיאום. אפשר לקנות או באתר למטייל בחלק של רומא ואז אטרקציות במחיר של 16 יורו או בכניסה לפורום או מאתרים רשמיים
ג( אפשר גם לרכוש את הכרטיס המשולב בכניסה לפורום ולא בקולוסאום על מנת לחסוך זמן המתנה בתור העמוס. או לחלופין להשתמש בכרטיס האריכאולוגי או בכרטיס רומא פאס. בשעה 09:30 לא יהיה תור, אולם זה היה בנובמבר, קרי חודש לא עמוס. אם אתם בחודשי השיא מומלץ להגיע ב8 בבוקר.
ד( לשם ההבהרה – גבעת פלאטין צמודה לפורום רומנו והכניסה אליה היא דרך הפורום. הגבעה נמצאת ממש בעליה מצד ימין לפני שער טיטוס, קרי בצד הדרום-מערבי של הפורום.
ה( גם אם אינכם מעוניינים בסיור לילה בתוך הקולוסיאום, מומלץ לבוא לבקר במקום גם בלילה. התאורה ומראה הקולוסיאום בלילה שונים לחלוטין מאשר באור יום.
ו( האם לקחת מדריך או לא – לדעתי, לסיור הזה, כמו גם בסיור של הותיקן, זה מאוד אינדבדואלי. לכאלו המעוניינים להעמיק בהיסטוריה ולהכיר ממש טוב את המרחב, אפשר לקחת מדריך בעברית או מדריך אודיו באנגלית בכניסה. ניתן גם להסתפק בקריאה מקדימה, הורדת אפליקציות הדרכה המסבירות במשך מספר דקות על המקום וקריאת ההסברים בשלטים עצמם.




ז( גם ילדים נהנים מהביקור בפורום ובקולוסיאום – הסיור חוויתי ומרשים לכל הגילאים. אפשר להראות להם את הסרט גלדיאטור לפני הביקור )אם הם בגיל המתאים, כמובן( על מנת שיבינו מה משמעות האתר העתיק שהם הולכים לראות.
ח( תחבורה לקולוסיאום :מטרו – קו B תחנה Colosseo אוטובוסים .673 ,186 ,118 ,110 ,87 ,85 ,81 ,30 ,27 ,15 ,13 ,11 קוים–
ט( תחבורה לפורום :ניתן להיכנס לפורום דרך הפיאצה שיוצאת מהקולוסאום )ראה הוראות הגעה לקולוסאום( מטרו – קו B תחנה Colosseo אוטובוס – קו 87.
י( שעות פתיחת הפורום :החל משעה 30:08 ועד כשעה לפני השקיעה: – 16/3 | 17:00 – 08:30 15/3 – 16/2 | 16:30 – 08:30 15/2 – 2/1

שבת אחרונה בחודש מרץ 30:08 – 30:17 | ראשון אחרון בחודש | 19:00 – 08:30 – 08:30 30/9 – 1/9 | 19:15 – 08:30 31/8 – מרץ ראשון | 18:30 – 08:30 אוקטובר בחודש אחרונה שבת – 1/10 25/12 ,1/1 :סגור | 16:30 – 08:30 31/12 – אוקטובר בחודש אחרון
יא( ניתן להיכנס לאתר הפורום לכל המאוחר כשעה לפני סגירתו.
יב( שעות פתיחת הקולוסיאום: החל משעה 30:08 ועד כשעה לפני | 17:00 – 08:30 15/3 – 16/2 |16:30 – 08:30 15/2 – 2/1 :השקיעה 3/16 – שבת אחרונה בחודש מרץ 30:08 – 30:17 | ראשון אחרון – 08:30 – 08:30 30/9 – 1/9 | 19:15 – 08:30 31/8 – מרץ בחודש | 18:30 – 08:30 אוקטובר בחודש אחרונה שבת – 1/10 | 19:00 ,1/1 :סגור | 16:30 – 08:30 31/12 – אוקטובר בחודש אחרון ראשון .25/12
יג( הכניסה לפורום – שתי כניסות Imperiali Fori dei Via וכן Largo Remo e Romalo ,ליד הקולוסאום. כניסה הכי טובה שאני מצאתי – כשאתם מגיעים לככר ונציה מכיוון ויה דל קורסו, עוקפים את אנדרטת וויטוריו משמאל, הולכים על רחוב אימפריאל ולאחר כ- 300 מטר, מצד ימין יש כניסה לפורום. לאחר סיור בפורום וגבעת פלאטין, יש יציאה ליד שער טיטוס שמובילה לקולוסיאום. 


פרטים על האתרים עצמם


הפורום הרומאי=פורום רומנו – Romano foro – בימי הזוהר של רומא העתיקה היה הפורום הרומי )שהיה קרוי אז הפורום הגדול (Magnum Forum (מוקד החיים הציבוריים, הפורום ברומא היווה מרכז מסחרי וחברתי שוקק וכן מרכז פוליטי ודתי. בביקור בפורום קל לעוף על כנפי הדמיון ולהרגיש חלק מאסיפות עם, הטקסים והמשפטים הפומביים שהתקיימו במקום לפני כ – 1600 שנים. בניית הפורום ארכה כ – 900 שנים ולאחר שנות הזנחה רבות, המדגישות את נפילתה של האימפריה הרומית מפאר גרנדיוזי להריסות, החלו חופרים ומשמרים אותו עוד בסוף מאה ה – 18 והחפירות ממשיכות לחשוף את סודות הזמן עוד היום. הפורום הרומי שימש כעיר התחתית )ה"דאון טאון"( של רומא העתיקה והמקום אליו הגיע ההמון הרומאי כדי לעשות בו כמעט הכל – וויכוחים ואספות פוליטיות, אספות דתיות, מסחר, משפט ועוד כהנה וכהנה. לכן מבנים רבים שרואים בו מאופיינים בכך שהיוו מבני ציבור – מבני שירותים וממסד – חנויות וכדומה. הפורום הרומי היה מאוכלס בבני אדם כבר בתקופת האבן. כנראה שגם הם ידעו ליהנות מפירותיו של שטח פורה זה, הניזון ממימי הטיבר. אך במשך השנים היה אזור הפורום מחוץ לאזורי ההתיישבות באזור – בתקופת הברזל למשל היה בו בית הקברות של המקומיים. אזור הפורום הגיע לפריחה מדהימה רק בתקופת האימפריה הרומית, אז נוקזו הביצות באזור ונוקו הזיהומים. למעשה בתקופה זו האזור הפך למרכז היצירה והמסחר העולמי, כאשר המבנים הנמצאים בו קיבצו אליהם אזרחים ותושבים מכל רכבי האימפריה ואף מחוץ לה, שהגיעו לסחור ולהתמקח בעיר. עם השנים, ועם בניית המרכז הדתי והשלטוני בגבעת פלטין והקמתם והתפתחותם של שוק טריאנוס הסמוכים, החל לרדת מעמדו של הפורום. עם התחזקות הנצרות וזניחת אורח החיים הרומי וירידת הצורך בשימוש במקדשים, נזנחו ונבזזו מבני הפורום עד שההזנחה הפכה להזנחה פושעת והמבנים התמוטטו והתכסו בחול. בתקופה זה קיבל אזור הפורום את הכינוי "שדה הבשר", כנראה בגלל כמות גופות בעלי החיים שהיו מושלכות במקום )שאריות הקורבנות הרבים שהוקרבו כאן(. העניין בפורום עלה שוב עם העניין בבנייה ובתרבות הרומאית הקלאסית בתקופת הרנסנס, אבל רק במאה ה-19 בתקופת אביב העמים )לפירוט נוסף ראו אביב העמים ברומא (החלו החפירות בפורום, שהיקנו לו את הצורה אותה אנו רואים היום. אתרים מרכזיים בתוך הפורום: א( הויה סאקרה )הדרך הקדושה'(, החוצה את הפורום, הייתה הרחוב הראשי של רומא העתיקה ולאורכה נערכו באופן מסורתי תהלוכות הניצחון ותהלוכות דתיות. ב( שער טיטוס הוא שער ניצחון החוגג את הכנעת היהודים בתקופת המרד הגדול, כיבוש ירושלים וחורבן המקדש. באחד התבליטים ניתן לראות את תהלוכת הניצחון והובלת הביזה והשלל מבית המקדש, כשמתוכם בולטת במיוחד מנורת הזהב. את השער בנה הקיסר דומיטיאנוס לכבוד אחיו טיטוס, שהוביל את המהלך.  ג( שער ספטימוס סוורוס Severo Settimio di Arco- הוא שער ניצחון שנבנה בשנת 203 לכבוד ניצחונם של הקיסר הרומי סוורוס ובניו קרקלה וגתה על האימפריה הפרתית. לאחר מותו של סוורוס שלטו בניו באימפריה במשותף, עד שרצח קרקלה את אחיו. מאז הרצח הוסרו כל פסליו הציבוריים של גתה וביניהם דמותו מכל תבליטי השער ופסל שהוצב מעליו. ד( הקוריה הוסטיליה – )'החצר ההוסטילינית'( מבנה האבן ששימש שנים רבות כמושב הסנאט הרומי. משערים שהמבנה המקורי נבנה במאה השישית לפנה"ס. בשנת 44 לפנה"ס, במהלך כינוס הסנאט בתקופת שיפוצים, נרצח במקום יוליוס קיסר.





גבעת פלאטין – הגבעה הפאלאטינית – גבעת הפאלאטיום – היא הגבעה המרכזית בין שבע גבעות רומא והיא בין האזורים העתיקים ביותר שהייתה קיימת עליו התיישבות קבע בעיר רומא שבאיטליה. לפי האגדה הרומית, שורשי העיר מצויים בגבעה זו. רמוס ורומולוס מייסדיה האגדיים של העיר, נמצאו על ידי הזאבה שהצילה אותם והניקה אותם על גבעה זו. אביהם המאמץ פאוסטולוס מצא אותם עליה וגידלם ביחד עם אשתו אקא לרנטיה. עם התבגרותם, החליטו השניים לבנות את העיר רומא על גבעה זו. לאחר ויכוח בין האחים הרג רומולוס את רמוס. כך "רומא" קבלה את שמה – רומולוס. ממצאים ארכאולוגיים מאששים כמה מקביעות האגדה וקיימות עדויות ליישוב של סוכות בגב הגבעה מהמאה ה-8 לפנה"ס. ממצאים נוספים חושפים את קיומו של יישוב שקדם להתיישבות הלטינית, יישוב שמתוארך לתקופת הברונזה, בערך בין 1500 לפנה"ס עד 1000 לפנה"ס. על גבעת הפאלאטיום היו קיימים מרכזי הקהילה הקדומים ביותר של החברה הרומית. קיסרי רומא בנו על גבעת הפאלאטיום את ארמונותיהם. שרידי כמה מהארמונות עדיין קיימיים על פני הגבעה. המילה האנגלית לארמון Palace שואבת את מקורה משם הגבעה. הגבעה עצמה מתנשאת לגובה של כ-70 מטר, וממוקמת בין הסירקוס מקסימוס והפורום רומאנום. במרגלותיה המזרחיים של הגבעה, בואכה פורום רומאנו ממוקם שער טיטוס. ארמונות הקיסרים היו ממוקמים בצידה השני של הגבעה, במורד כלפי הסירקוס מקסימוס שבו נערכו תחרויות של רכיבת סוסים ומרכבות.





קולוסיאום – הוא אמפיתיאטרון עצום מימדים, שנבנה לפני קרוב ל-2000 שנה בעיר רומא על ידי שלושה קיסרים רומים משושלת פלביאן וספיסיאו, טיטוס ודומישיאן. בנייתו של הקולוסיאום מוערכת בשמונה שנים. השם המקורי של הקולוסויאום הוא האמפיתאטרון הפלאבי. הוא נבנה במקום בו היו פעם הארמונות ובתי העינוגים של הקיסר השנוא נירון. לא רחוק ממקום בו עמד הקולוסיאום עמד כנראה פסל ענק של נירון שהיה עשיו ארד )בלטינית – קולסוס( וזה כנראה מה שהעניק למקום את שמו. יש האומרים ששמו של הקולוסיאום הוא בעצם כינוי שדבק בו על שום פסל של אל השמש שנקרא "קולסוס" ועמד בעבר באמפי )כינוי זה ניתן לו על שום גודלו – קולסוס הוא ענק מיתולוגי(. בבניית הקולוסיאום היו שותפים גם עבדים יהודים שהגיעו לרומא לאחר ניצחונו של טיטוס. בירושלים. בתחילת דרכו, שימש האמפיתיאטרון קולוסיאום כמתחם למלחמות גלדיאטורים, מלחמות בין בעלי חיים ומלחמות בין בעלי חיים לבני אדם. קרבות אלה נועדו לעורר את אהדת התושבים כלפי השליט ולספק להם אמצעי שעשוע. הגלדיאטורים שהשתתפו בקרבות היו ברובם עבדים או אסירי מלחמה. חנוכת הקולוסיאום נמשכה מאה ימים, במהלכם התקיימו מופעים אלה ללא הפסקה. במהלך ההיסטוריה הארוכה שלו חווה הקולוסיאום לא מעט אירועים מעניינים, אין סוף קרבות והוצאות להורג, גם הם לשם בידור להמון הרומאי. על פי ההערכות, מצאו את מותם בקולוסיאום מעל לחצי מיליון בני אדם. מבנה הקולוסיאום הוא אליפטי, אורכו הוא 189 מטרים, רוחבו 156 מטרים וגובהו כמעט 50 מטרים. המופעים השונים הסתיימו בקולוסיאום בשנת 404 .הסיבה להפסקת המופעים הייתה בעיקרה כלכלית ונבעה מהמשבר הצבאי שפקד את האימפריה, כתוצאה מהפלישות הזרות לשטחה. בשנים שלאחר מכן, שימש הקולוסיאום ככנסייה, כבית קברות וכמבצר. במהלך השנים ניזוק מבנה הקולוסיאום; הוא נבזז ולבניו הפכו להיות יסודות למבצרים ולמבנים שנבנו ברומא )כמו ארמון ונציה וארמון ברבריני ובוותיקן כנסיית סנט פטרוס(, לכן כיום רק חלק קטן ממנו בנוי במלואו. כאשר הנצרות עלתה ברומא בימי הרנסנס הופסקה הביזה של הקולוסיאום והוא עבר תהליך של התנצרות. האפיפיור בנדיקטוס הכריז עליו כמקום קדוש, על שום המוני הנוצרים שהוצאו בו להורג )מה שלא בטוח שאכן קרה, כלומר ידוע שהוצאו מעט נוצרים להורג אך לא בטוח שזה קרה דווקא בקולוסיאום ובוודאי לא בכמויות המדוברות(. בנוסף הקימו בו כנסייה שמשמשת כמקום תפילה עד היום, אחת לשנה. אחרי סיור בקולוסיאום, אפשר ללכת צפון-מזרחה לשכונת מונטי ולבקר משם  BASILICA di San Pietro in Vincoli- בכבלים פטרוס בכנסיית היא בזיליקה על גבעת האסקלין ברומא, לא הרחק מהקולוסיאום. בכנסייה הקתולית, שחזיתה צנועה למדי, נמצאת אחת מעבודות האמנות המפורסמות ביותר :פסל משה מאת מיכלאנג'לו. לפי האגדה שימשו השלשלאות שנמצאות בכנסייה לכבול את השליח פטרוס הקדוש, ומכאן שמה.

 



אהבת? נא לדרג!

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

חוויה ברומא מתחילה כאן

סגור