חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המלצות 8 ימים חופשה ברומא בשילוב טיבולי

יש לכם שבוע שלם ברומא? אתם רוצים לקבל טיפים והמלצות חשובות? רוצים לצאת ליום אחד מחוץ לרומא ואתם חושבים על טיבולי? לפניכם כל המידע החשוב לקראת החופשה המושלמת שלכם ברומא הקסומה בשילוב טיבולי:

אז… חזרתי היום מטיול של שמונה ימים ברומא. הקבוצה עזרה לי מאוד עם ההתארגנות לכן באתי להחזיר טובה.

הכי מומלץ להיעזר בGoogle Maps כדי לדעת מה קרוב למה! אני בניתי מפה אישית במיוחד בשביל זה.

טיסה: אנחנו סטודנטים והיינו צריכים לחכות ולראות שאין לנו מועדי ב' בתאריך בו תכננו לטוס, אז הזמנו כרטיסים מאוחר. טסנו עם אל-על, ושילמנו בהתאם לכך ולהזמנה המאוחרת, אבל היה מדהים. לא נתקלנו בבעיות באף שלב, לא חיכינו הרבה באף תור.

הגעה למלון: הזמנו שאטל עם Rome Roads, גם הלוך גם חזור, עלה לשנינו 25€ לכיוון. הגיע בזמן והיה מצוין, ממליצה בחום.

מלון: היינו במלון בשם Hotel Mondial, מיקום מאוד נוח – קרוב לטרמיני מאוד, קרוב לטרווי ועדיין שקט בערבים/לילות, מרחק הליכה מרוב המקומות המרכזיים ויש הרבה מסעדות וחנויות נוחות באיזור. התמונות בTrip Advisor אמינות.
הצוות היה נחמד, החדרים בסיסיים, נוחים וטובים, ארוחת בוקר אירופאית קלאסית (לא שומר כשרות). בשביל המחיר הרגיש כמו תמורה טובה.
ארוחת בוקר בעלות 8€ לאדם ליום, בנוסף משלמים 4.5-5€ מס עירוני לאדם ללילה.

טיול ברומא
טיול ברומא

שיחות ואינטרנט: ראיתי הרבה המלצות על TIM אז ניגשתי לסניף שלהם. נותן השירות לא הצטיין באנגלית, ובסוף יצא שקניתי סים ב10€ + חבילת גלישה ושיחות ב20€ לחודש, למרות שזה לא מה שביקשתי ולא מה שהבנתי ממנו.
יכול להיות שכדאי ספציפית ללכת לסניפים בVia dell Corso כמו שהמליצו כאן, האינטרנט שלהם כן היו מצוין ופרט לאי ההבנה לא היו בעיות (כרגע אם מישהו עוד טס החודש אני מוכרת את הכרטיס ב60₪, יש בו 13gb גלישת 4g ו190 דקות שיחה לאיטליה ואירופה).

תחבורה ציבורית והתניידות: אנחנו עשינו Roma Pass, זה כרטיס שמאפשר נסיעה בכל התחבורה ששייכת לחברת atac, משמע: אוטובוסים, מטרו והטראם. בנוסף, הוא מקנה הנחות וכניסה חינם לכל מני מוזיאונים. הכרטיס אינו זול (38.50€ לאדם ל72 שעות, יש אופציה ל38 שעות), לכן כדאי לחשב מראש אם הוא ישתלם לכם. אנחנו עשינו בטרמיני, אם הולכים אל מאחורי הרציפים יש שם עמדה עם מידע לתיירים בה משלמים ולוקחים. ניתן גם להזמין מהאתר והוא יחכה לכם היכן שתבחרו *לאחר 24 שעות*. שימו לב שבאתר גם ניתן לראות איפה אפשר לעשות את הכרטיס, לאן ניתן להיכנס בחינם לכל המקומות איתו ולאן בהנחה.

כעיקרון, אנחנו השתמשו בתחבורה ציבורית בעיקר כשהתעייפנו. נהנינו מהעובדה שהכל בעיר קרוב אחד לשני, ושלהגיע מצד אחד של האיזור המרכזי לשני לוקח כ40-50 דקות הליכה ברגל. אבל לפעמים מתעייפים, לפעמים קצרי רוח ולפעמים סתם הליכה של 10-15 ק"מ ביום לא מתאימה, אז גם התניידות בתחבורה הציבורית זה נחמד.
הכי ממליצה להשתמש במטרו, הוא מדויק ונוח, גם אם עמוס. אוטובוסים כמו בארץ יכולים פתאום לא להופיע וזה מבאס.

משהו אחד שמאוד חשוב לי לציין כי לא ידעתי עליו מראש – רומא היא עיר שנוסעים בה קצת מפחיד. אני נהניתי להימנע ממוניות (וגם הבנתי שהמחיר שלהן לא הגיוני), כי האיטלקים נוסעים מאוד מהר, והרבה פעמים לא מתייחסים לרמזורים. אתם יכולים ללכת בסמטה צרה מאוד ולראות רכב נדחף בכוח בין האנשים או למצוא את עצמכם נאבקים לעבור מעבר חציה כי אם אתם לא אגרסיביים עם הנהגים, סביר להניח שפשוט לא יעצרו לכם. תהיו זהירים, אבל גם קצת אמיצים עם זה. במקרה הכי גרוע יעבור איזה מקומי שיחצה בלי להסתכל אפילו ויפנה לכם את הדרך.

מזג אוויר: טסנו באוקטובר וקיבלנו קצת מכל דבר. היו ימים חמים מאוד, היו ימים עם גשם. מאוד חשוב לבדוק מיד לפני הטיסה ולארוז בהתאם, אני הבאתי עליונית אחת דקה ואחת רצינית יותר, והשתדלתי ללבוש שרוול כל יום (גם אם קצר) כי לפעמים ההבדלים בין הבוקר לערב היו משמעותיים מאוד.

אוכל: בגדול, אני ברומא ממליצה לחגוג. לקחנו את תוספות הפיצה הכי משונות שיש וטעמנו הרבה דברים מיוחדים. במדינה שהקולינריה בה מתרכזת סביב בצק, פסטות וגבינות, מאוד קשה לטעות.
ממליצה באופן ספציפי על –
> Kilo, מסעדת בשרים שרבים לפניי המליצו עליה. היא סגורה להפסקת צהריים, אנחנו הגענו ב19:00 בפתיחה לקראת הערב והיה מלא מקום, יכולה לדמיין שבשעות אחרות עמוס שם יותר וכדאי להזמין. נמצאת קרוב לוילה בורגזה אם אני זוכרת נכון, אנחנו נסענו אליה במיוחד וזה היה שווה את זה.
> That's Amore – מסעדה איטלקית מקסימה עם אווירה נהדרת ואוכל מצוין. אכלנו שם פעמיים מרוב שנהנינו. ממוקמת קרוב למזרקת טרווי.
> Gelateria La Romana – גלידריה שמצאנו בקרבת המלון, מקומית ומקסימה, עם גלידה מצוינת ושירות אדיב.
> באופן כללי, מומלץ להימנע ממסעדות שנראות "כמו בסרטים", או מהרבה מקומות שמציבים מישהו בחוץ שיזמין אנשים פנימה. ככל שמזמינים אתכם ביותר אגרסיביות, כך פחות כדאי ללכת; אם ככה נכנסים אליהם לקוחות יש סיבה.
> מבחינת גלידה, פשוט נמנענו מדוכנים. לא אכלנו במקום אחד שלא היה טעים. מנגד, חשוב מאוד לשים לב למחירים. המחיר המקובל הוא 2.5€ לשני כדורים, תשאלו מראש כי לא יגידו לכם. אין סיבה לקחת גלידה יקרה יותר.

טרמיסו פומפיי
טרמיסו פומפיי

הדרכות: אנחנו זוג שמאוד אוהב לשמוע על המקומות בהם אנחנו נמצאים ולא להסתפק רק בלהסתכל. חיפשנו כמה שיותר לשמוע על כל מקום, ועל אלה אני ממליצה –
– בהרבה מוזיאונים הAudio Guide הוקלט על ידי מקומיים. שילוב של מבטא בעייתי ואקוסטיקה לא טובה יכול להוביל בקלות לכך שיהיה קשה להבין את מה שאתם שומעים. המקום היחידי בו הרגשתי שאני לא צריכה להשקיע שום מאמץ/למצוא את עצמי שומעת כמה פעמים כדי להבין היה בוילה בורגזה. למקומות אחרים אני ממליצה לקרוא באינטרנט, להביא ספר הדרכה או לחפש מדריך (או לבוא עם מוכנות לזה שיהיה צורך להתאמץ כדי להבין ממש הכל).
– אנחנו הלכנו להדרכות בוקר וערב חינמיות, שהיו מאוד נחמדות, במקומות מרכזיים עם מדריכים מקסימים. היה מאוד נוח שעל אף שגם להם היה מבטא איטלקי, אם לא הבנו משהו יכולנו פשוט לבקש מהם לחזור על מה שאמרו. שימו לב שמקובל בסוף לתת 10€ על ההדרכה (https://www.romefreewalkingtour.com/).
– הורדנו אפליקציה בשם Rick Steven's Guide to Europe, בה ניתן להוריד מראש טראקים של הדרכה מפי מדריך קולי. האפליקציה הייתה מדהימה, היא מספקת מפה והסברים על לאן ללכת בדיוק, האנגלית הברורה הייתה הקלה גדולה וסוף כל סוף שמענו מישהו שמדבר על מה שאנחנו רואים בצורה פרקטית יחסית (הרבה אתרים ומדריכים מקומיים הסבירו לנו מי צייר/פיסל/קנה כל דבר וממה הוא עשוי במקום להסביר את המהות של הדברים). שמענו את ההדרכות של טרסטוורה, הגטו היהודי ופורום ונהנינו מאוד.
– בותיקן הדרכה חובה. תזמינו מראש, כמה שיותר מהר. המקום עצום ועמוס, לבד קל ללכת לאיבוד. עם מדריך זוכים לראות ולהבין לעומק את הדברים העיקריים ולא מאבדים את הראש.

המלצות כלליות לאטרקציות (שימו לב שבכמעט כל מקום דתי יש להיכנס בלבוש צנוע ולא יתנו לכם להיכנס/יוציאו אתכם אחרת):
×הותיקן ובזיליקת פטר הקדוש חובה. להזמין מקום מראש כמה שיותר מוקדם, מאוד-מאוד מומלץ עם הדרכה.
×לא חובה אבל נחמד אחרי הותיקן –
א. טירת סיינט אנג'לו, נחמד לעלות עד למעלה ולראות את העיר. נוף יפהפה. לא הצלחנו להוריד את אפליקציית ההדרכה של המקום, מאמינה שיכולה לתרום מאוד.
ב. הגטו היהודי ובית הכנסת הגדול. ממליצה לשמור לאחד הימים האחרונים, יש משהו מאוד מעודד בלראות בית כנסת וסממנים יהודים אחרי כמה ימים בהם שומעים על הרבה אנטי לעם שלנו בעברו.
שכונת טרסטוורה גם נמצאת באיזור הותיקן/סיינט אנג'לו/הגטו היהודי, יש שם כנסייה מרהיבה, מופעי רחוב נחמדים ואוכל טוב. משהו באווירה מזכיר את פלורנטין התל אביבית, לנו זה פחות התאים. היינו קצת וברחנו.
×הקולוסיאום, לא נכנסנו כי לא הספקנו להזמין כרטיסים לקולוסיאום. ראינו מבחוץ ושמענו עליו קצת בהדרכה שעברה באיזור. מומלץ להזמין כרטיסים כמה שניתן מראש.
×הפורום וגבעת פלאטין נמצאים ממש בסמוך לקולוסיאום. נכנסנו ושמענו שם הדרכה מהאפליקציה, המקום מעט משמים בלי לדעת מה רואים. אנחנו מאוד ממליצים על האפליקציה, היא מקיפה ומעניינת, ועוזרת להבין כמה המקום מדהים וחשוב.
×וילה בורגזה, מקום חובה, להזמין מקום מראש כמה שיותר מוקדם. לא חובה הדרכה, הAudio Guide מהמם. שימו לב שנכנסות קבוצות כל שעתיים לשעתיים, כניסה הכי מאוחרת ב17:00 ולקראת 19:00 כבר סוגרים תצוגות. הגלריה בוילה מדהימה ומעניינת, אחד המקומות בהם הכי נהנינו. כדאי להשאיר גם זמן להסתובב בגנים, הם יפים מאוד ונחמד להסתובב שם.
×המוזיאונים הקפיטוליניים, אין צורך לקנות כרטיס מראש. המקום מעניין, ניתן לבחור בAudio Guide הדרכה לפי מסלול שמעניין אתכם וזה יתרון גדול מאוד. מאוד מומלץ לא לבנות על השירותים שם…
×מוזיאון דה וינצ'י בפיאצה דל פופולו הוא קטן ונחמד, הסתובבות שם אורכת כשעה. ההדרכה הקולית נהדרת, מאוד מעניין להכיר קצת יותר לעומק את הגאון דה וינצ'י ולראות מי היה כאדם, ולא רק מה הוא עשה כממציא וכאמן.
×הפנתאון, אין צורך בכרטיסים כלל, הכניסה חינם. עמוס מאוד אבל מרשים. אנחנו הגענו לשם כחלק מהדרכה.
×קמפו דה פיורי, שוק אוכל נחמד מאוד. אכלנו פיצה מדהימה במאפייה שצמודה לשוק, ובאופן אישי טיפה הלכנו לאיבוד שם. כדאי לבדוק מראש היכן מומלץ לאכול. יש שפע של המלצות בקבוצה, פשוט כדאי לעשות סדר מראש של מה נמצא בדיוק היכן ומתי פתוח.
×עוד מקומות שכדאי לא לפספס (מקומות לראות יותר מ-ממש מקומות לסייר בהם): פיאצה דל פופולו, כיכר ספנייה והמדרגות הספרדיות (באותו המקום), פיאצה נבונה, כיכר ונציה.

הזמנות כרטיסים מראש: כמעט תמיד יש אתרים רשמיים לאתרי התיירות שכדאי להזמין מהם.
אם שם אתם לא מוצאים, ניתן לחפש גם באתר Tiqets או באתר Get Your Guide.
מאוד חשוב להגיע בזמן לדברים שקבעתם מראש. בהרבה מקרים לא יחכו לכם, ולא תוכלו לקבל החזר.

סדנאות אוכל: אנחנו עשינו סדנת הכנת פסטה עם טבח מקומי. הייתה חוויה מקסימה, הלכנו לשוק המקומי, קנינו מצרכים והכנו ביחד את הפסטה עם כמה תיירים נוספים.
החוויה הלימודית, ההכנה והעובדה שבסוף אכלנו ונהננו ממה שאנחנו הכנו הייתה מאוד מספקת, אבל חלקים מסוימים מהסדנה הרגישו לנו מרוחים מדי, כנראה כי זה היה לקראת סוף הטיול והיינו להוטים ללכת כדי שנספיק לראות כמה שיותר.
ממליצה בחום לשלב סדנה כלשהי, המטבח האיטלקי נהדר ומאוד כיף לרכוש את היכולת להכין משהו מיוחד ממנו בעצמך, אבל לשבץ באמצע. כשכבר מרגישים נוח עם העיר, אבל לפני שמרגישים את הלחץ של "עוד מעט נגמר" ו"צריך להספיק כמה שיותר".

שייט על נהר הטייבר
שייט על נהר הטייבר

מחוץ לרומא: אנחנו החלטנו לנסוע ולעשות טיול בעיר טיבולי. לא היה לנו צורך לקנות כרטיסים מראש, בטרמיני ניגשנו לעמדות של הרכבת העילית, לקחנו מספר וביקשנו כרטיסים הלוך-חזור לTivoli. באופן אוטומטי ניתנו לנו כרטיסים בלי שעה (משמע, שמישים כל היום).
היינו צריכים להיכנס אל איזור הרציפים, תשאלו היכן אפשר לכרטס את הכרטיסים (מכונה ירוקה כזו שמנקבת אותם), אם זכור לי נכון הכרטוס ברציף 12, לאו דווקא הרציף ממנו תצא הרכבת.
מדובר בנסיעה של כ40 דקות שיוצאת מעט פעמים ביום לשני הכיוונים (בערך פעם בשעתיים מ09:00 עד 20:00), ניתן להיעזר גם באוטובוסים או להחליף רכבות, אבל זה הרבה פחות נוח. עדיף להתאים את עצמכם אל הרכבת.
בתוך טיבולי יש שילוט ומאוד פשוט להגיע אל הוילה היפה ביותר בעיר, Vila D'Este. הארמון נחמד, מה שמדהים באמת אלה הגנים והמזרקות. ההדרכה במבטא איטלקי ואיכות לא מדהימה, אני ממליצה לחפש היכן לקרוא מראש ולא להסתמך עליה.
לאחר מכן היינו בVila Gregoriana, הוילה עתיקה יותר ובעיקר כדאי ללכת כדי לראות את המפלים. שימו לב שמדובר בהרבה עליות וירידות.

קניות: המקום המרכזי אליו מכוונים לקניות הוא Via del Corso, אנחנו הסתובבנו בו ונהנינו מאוד, אבל למעשה כל מרכז העיר טוב לקניות. יש הרבה מאוד חנויות בגדים נהדרות, המון חנויות לנעליים/תיקים/פריטי עור. אנחנו פינינו זמן מיוחד לקניות, אבל בפועל, לי היה יותר נחמד אם לא היה זמן מוגדר לזה ופשוט כשהיינו רואים מקום שהיה נחמד היינו נכנסים.
לא בטוח שכדאי לבנות על הדיוטי פרי. אנחנו נסענו מאיזור שיצאו ממנו רק שלוש טיסות, לכן מעט מאוד מקומות היו פתוחים. לא כמו בנתב"ג בו הכל פתוח כל הזמן.

לסיכום בקצרה: הרבה אנשים אמרו לנו לצאת לפירנצה, אנחנו מתכננים בהזדמנות לעשות טיול נוסף גם לשם יחד עם עוד כמה איזורים, אבל אני מאוד ממליצה לשקול לא לעשות את רומא בפני עצמה.
יש הרבה מה לראות בעיר, אבל בעיה אחת – הכל דומה. אחרי כמה זמן מעט קשה להתרשם ממה שרואים, במיוחד כשיותר קל למצוא מי הכין כל דבר מאיך מאשר על מה הוא חשב ולאיזו מטרה הוא עשה את זה. אנחנו טיפה הותשנו, אבל בכל זאת התאהבנו בעיר גם אחרי שמונה ימים בה (מינוס אחד בטיבולי) ואנחנו לא מתחרטים על כלום.

שיהיה טיול מהנה!

מאת:‏‎Efrat Carmon‎‏‏‏‏‏

אהבת? נא לדרג!

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה ברומא ללא עלות השאירו פרטים👇

חוויה ברומא מתחילה כאן